Allmänna villkor
Senast uppdaterad: 25 Augusti 2024
ALLMÄNT
Information om HP-Portalen
Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller för alla beställningar kunder ("du") gör hos STARFRUIT AB (org.nr 559443-1560) ("HP-Portalen","Hpportalen", "vi", "vår" eller "oss").
HP-Portalen, som är en del av STARFRUIT AB, utgör en tjänst som erbjuder en effektiv studieplattform för högskoleprovet. Plattformen ger skräddarsydda lösningar för att maximera din studieupplevelse och förbereda dig inför högskoleprovet på bästa möjliga sätt.
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta oss genom att använda någon av kontaktuppgifterna nedan ("Kontaktuppgifter"):
E-postadress: hpportalen@gmail.com
Godkännande av Villkoren
Genom att registrera ett Konto och beställa Produkter godkänner du Villkoren.
Ändring av Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Villkoren. Den version av Villkoren som är tillgängliga på Hemsidan när du beställer Produkter från oss kommer gälla för köpet om vi accepterar din beställning.
Definitioner
- "Hemsidan" avser vår hemsida (https://www.hpportalen.se), samt (https://www.app.hpportalen.se ).
- "Funktioner" avser Hemsidan, ditt Konto och Produkterna tillsammans.
- "Konto" avser det konto du registrerar och skapar via Hemsidan
- "Kontaktuppgifter" avser uppgifterna under avsnittet "Kontaktuppgifter" ovan.
- "Integritetspolicy" avser vår Integritetspolicy (https://www.hpportalen.se/vilkor) som beskriver hur vi behandlar personuppgifter.
- "Produkten", "Produkter" eller "Produkterna" avser de produkter som beskrivs under avsnittet "Produkten" nedan som vi tillgängliggör via Hemsidan, tillsammans med tillhörande utrustning, tjänster och information som vi tillhandahåller till dig.
PRODUKTEN
Beskrivning av Produkten
Vi erbjuder en studieplattform för Högskoleprovet som ger möjlighet att öva, testa och förbereda sig inför provet. ("Produkten", "Produkter" eller "Produkterna").
Skapa ett Konto
För att få tillgång till Produkterna behöver du skapa ett Konto. Det är inte tillåtet att överlåta Kontot till andra och du får endast registrera ett (1) Konto. När ett Konto har skapats, och betalning av eventuella förskottsbetalningar har gjorts, är Produkterna tillgängliga för beställning i enlighet med instruktionerna på Hemsidan.
Beställning av Produkter
Produkter beställs i enlighet med instruktionerna på Hemsidan.
Din beställning har bekräftats när vi skickar en orderbekräftelse via e-post och/eller Hemsidan. När en orderbekräftelse har skickats har du ingått ett avtal med oss. Skulle det inte gå att bekräfta din beställning kommer vi informera dig om detta skriftligen och inte debitera dig något.
Om du önskar ändra en beställning så ber vi dig att kontakta vår kundtjänst, se Kontaktinformation nedan. Vi kommer underrätta dig om en ändring av en redan gjord beställning är möjlig. Om det är möjligt att genomföra en ändring så kommer vi underrätta dig om eventuella ändringar av pris, kostnader, leveranstider och andra förändringar påkallade av din ändrade beställning. Vi kommer också efterfråga om du önskar gå vidare med önskad förändring av din redan gjorda beställning.
PRIS OCH BETALNING
Prisuppgifter
Du ska betala alla tillämpliga avgifter som anges på Hemsidan för de Produkter du beställt. Priserna för Produkterna anges på Hemsidan och inkluderar uttryckligt angivna leveranskostnader, mervärdesskatt eller andra avgifter och skatter (när det är tillämpligt). Priset för Produkterna är det som indikeras på ordersidorna när du lägger din order.
Vi har rätt att ändra priserna för Produkterna. Om vi ändrar priserna kommer vi att meddela dig om detta i förväg. Genom att fortsätta beställa Produkter efter att prisändringen träder i kraft är du bunden av de nya priserna.
Betalningsuppgifter
Du kan betala för Produkter på de sätt som anges nedan.
Vi erbjuder följande betalningsmöjligheter:
- Faktura
- Delbetalning
- Kortbetalning
- Direktbetalning
Vid betalningar samarbetar vi med Klarna och Stripe. För betalning gäller betaltjänstleverantörens villkor, vilka finns tillgängliga på: (https://www.klarna.com/se/villkor/) och (https://stripe.com/se/legal/consumer/acceptable-use). Vid betalning kan du bli ombedd att identifiera dig och en kreditupplysning kan begäras. Vi har ingen tillgång till betalningsuppgifter eller lagrar någon sådan information i de fall en tredjepartsleverantör används för betalning.
Betalning för Produkter kan göras genom betal- eller kreditkort. Du är skyldig att hålla betaluppgifter korrekta och uppdaterade.
Vi kan fakturera dig för Produkter i förväg eller i efterskott, med den frekvens som överenskommits för den avtalade perioden. Du godkänner att vi skickar elektroniska fakturor till den e-postadress som du angett genom ditt Konto. Du är skyldig att hålla alla betaluppgifter korrekta och uppdaterade.
Du åtar dig att betala inom den angivna tiden för den betalningsmetod som du valt. Vi har rätt att stänga ned ditt Konto till dess att du har reglerat dina obetalda kostnader. En försenad betalning kan medföra förseningsavgifter och ränta.
DINA SKYLDIGHETER
Kunden
Vi erbjuder våra Produkter till konsumenter (såsom definierat under nationell lagstiftning).
Du får inte köpa Produkterna eller använda Funktionerna om du är under arton (18) år, om det inte har godkänts av din vårdnadshavare.
Användning av Funktionerna
När du använder Funktionerna måste du alltid följa gällande lagstiftning och dessa villkor. Du får inte heller använda Hemsidan på något sätt som strider mot våra, eller någon tredje parts, rättigheter eller intressen. Du åtar dig att följa samtliga instruktioner och rekommendationer som du från tid till annan får av oss.
Du godkänner att du som användare är ansvarig för alla aktiviteter som sker på ditt Konto. Inloggningsuppgifter till ditt Konto ska alltid förvaras säkert och det är förbjudet att dela information om ditt Konto med någon tredje part. Om du misstänker att ditt Konto eller dina inloggningsuppgifter används av en tredje part ska du kontakta oss omedelbart genom att använda Kontaktuppgifterna nedan.
Om du tillhandahåller inkorrekt, felaktig, inaktuell eller ofullständig information när du skapar ditt Konto har vi rätt att avslå eller ändra din beställning samt att stänga ned ditt Konto. Detta gäller även om du inte följer dessa Villkor (t.ex. om du inte betalar för Produkter i tid) eller andra tvingande regler.
Övriga skyldigheter
Vi förutsätter att de uppgifter innefattande kontaktuppgifter m.m. som ni lämnar till oss är korrekta och uppdaterade. Vi kommer utgå från dessa uppgifter när vi tillhandahåller information eller annat material, såsom digitala delar eller digitalt innehåll, till dig.
Vi tillhandahåller endast Produkter för ditt privata bruk. Du får inte använda Produkter i kommersiella syften och/eller för affärs- och återförsäljningsändamål.
Vad gäller Produkter med digitalt innehåll eller digitala tjänster vilka levereras vid ett enstaka tillfälle så har du en skyldighet att samarbeta med oss för att avgöra om ett eventuellt fel beror på din t.ex. hårdvara, programvara eller nätanslutning. Vid bristande samarbete så riskerar du att ett eventuellt fel inte kommer att betraktas som ett fel som vi svarar för enligt konsumentköplagen 9 kap 8 §.
VÅRT ANSVAR
Ansvar
Vad gäller Produkter med digitalt innehåll eller digitala tjänster vilka levereras vid ett enstaka tillfälle, ansvarar vi för ursprungliga fel som fanns på dessa Produkter när de köptes eller levererades till dig. De första tolv (12) månaderna är det upp till oss att felet var där vid köpet eller leveransen. Efter tolv (12) månader är det upp till dig att visa att felet var där vid köpet eller leveransen.
Vi ansvarar inte för eventuella fel som orsakats av dig, till exempel där du inte har följt underhållsinstruktionerna eller om du har skadat Produkterna.
Reklamation
Om du anser att Produkterna är felaktiga kan du reklamera dem genom att meddela oss via våra Kontaktuppgifter nedan. Vi kommer meddela dig om att vi mottagit din reklamation och därefter hanterade din reklamation, innefattande eventuella kontakter med dig. Du måste reklamera inom en rimlig tid (inom två (2) månader anses alltid som rimlig tid). Du kan inte reklamera fel som upptäcks senare än tre (3) år från inköpstillfället för Produkterna.
Om vi ska avhjälpa eller om vi erbjuder omleverans så ska du göra Produkten tillgänglig för oss.
Dina rättigheter vid fel i Produkterna
Vid fel har du rätt att:
- Kräva reparation av Produkterna eller begära en ny leverans, vilket innebär att du får andra motsvarande produkter, under förutsättning att det kan ske utan oskälig kostnad för oss.
- Kräva prisavdrag eller kompensation för reparation av Produkterna.
- Säga upp avtalet, förutsatt att felet är av väsentlig betydelse för dig.
- Kräva skadestånd (du har rätt att kräva ersättning för skador som orsakats av felet).
Försening
Ibland kan vi inte leverera Produkterna inom den avtalade tiden. Vid försening kan du (förutsatt att förseningen inte har orsakats av dig):
- Kräva att vi fullgör beställningen och levererar Produkterna.
- Säga upp avtalet, förutsatt att felet är av väsentlig betydelse för dig.
- Kräva skadestånd (du har rätt att kräva ersättning för skador som orsakats av förseningen).
Hävning
Du har alltid rätt att avbryta beställningen innan Produkterna har levererats till dig. Om du avbryter beställningen har vi rätt till ersättning för kostnader som vi har haft i samband med beställningen.
Tredjepartstjänster
Ibland använder vi tjänster och/eller produkter från tredjepartsleverantörer. Dessa leverantörer agerar utanför vår kontroll och vi är inte ansvariga för eventuella skador som orsakats på grund av en handling eller en underlåtenhet som är hänförlig till sådan leverantör.
Fel och dröjsmål utanför vår kontroll (force majeure)
Vi ansvarar inte för dröjsmål och fel utanför vår kontroll. Om våra leverantörer hamnar i dröjsmål på grund av en händelse utanför vår kontroll, kommer vi att meddela dig om detta så snart som möjligt och vidta åtgärder för att minimera skadan av dröjsmålet. Om vi har uppfyllt detta ansvarar vi inte för fel och dröjsmål orsakade av händelsen, men om det finns risk för att ett väsentligt fel eller dröjsmål uppstår kan du kontakta oss för att avsluta avtalet och få en återbetalning för den del av Produkter som du har betalat för men inte fått.
ÅNGERRÄTT
Hur man utövar ångerrätten
Mot bakgrund av att lagen för distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) inte är tillämplig har du ingen ångerrätt för ditt köp.
RECENSIONER
Samtliga personer som lämnat recensioner har intygat att de använt eller köpt våra produkter.
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Integritetspolicyn.
IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Våra rättigheter
Hemsidan ägs och administreras av HP-Portalen. Alla upphovsrätter, varumärken, varunamn, loggor och andra immateriella eller industriella rättigheter som innehas eller används av oss samt de som är inkluderade i våra Funktioner (inklusive titlar, grafiska bilder, ikoner, skript, källkoder osv.) är vår egen, eller annan licensgivares, egendom och får inte återskapas, distribueras, säljas, användas, ändras, kopieras, begränsas eller användas (helt eller delvis) utan vårt skriftliga samtycke.
Respekt för vår egendom
Du får inte, oavsett ändamål, manipulera, försöka få obehörig åtkomst till, ändra, hacka, laga eller på annat sätt justera något av våra material, hårdvara, källkoder eller information.
Respekt för våra immateriella rättigheter
Produkter och annan information, inklusive alla tillhörande immateriella rättigheter, som tillhandahålls och tillgängliggörs av oss utgör vår exklusiva egendom. Du får inte använda vår exklusiva egendom i något kommersiellt syfte eller för annat ändamål utan vårt skriftliga samtycke.
TILLÄMPLIG LAG
Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor och vårt rättsförhållande i övrigt.
KLAGOMÅL OCH TVISTER
Om du har några klagomål, vänligen kontakta vår support genom våra Kontaktuppgifter nedan.
Vi kommer alltid att i första hand försöka lösa dina klagomål genom diskussioner mellan dig och vår support. Vid händelse av ett klagomål eller en tvist har du dock alltid rätt att kontakta Allmänna reklamationsnämnden.
Tvist avseende tolkning och tillämpning av dessa Villkor ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden eller av behörig domstol. Vid eventuell tvist hos allmänna reklamationsnämnden så kommer vi att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Du har även möjlighet att skicka ditt klagomål till EU:s plattform för tvistlösning online (ODR-plattformen). ODR-plattformen hittar du här: ec.europa.eu/consumers/odr.
BOLAGSINFORMATION
STARFRUIT AB är registrerat i Sverige.
Registrerad adress: FEMKAMPSGATAN 4, 416 59 Göteborg
Organisationsnummer: 559443-1560
Momsregistreringsnummer: SE559443156001
Cookiepolicy
Senast uppdaterad: 25 Augusti 2024
Varför och för vem?
STARFRUIT AB (org.nr 559443-1560), Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller för alla beställningar kunder ("du") gör hos STARFRUIT AB (org.nr 559443-1560) ("HP-Portalen","Hpportalen", "vi", "vår" eller "oss") använder cookies och andra spårningstekniker ("Cookies") för att förbättra din användarupplevelse.
Denna Cookiepolicy ("Policyn") beskriver HP-Portalen användning av Cookies genom att förklara vad Cookies är, hur vi använder oss av dom och hur du kan styra användningen av Cookies när du använder vår tjänst - HP-Portalen - och/eller vår hemsida hpportalen.se och https://www.app.hpportalen.se/ (gemensamt kallade "Webbplatsen"). Policyn informerar inte om användningen av Cookies som är avgörande för att vi ska kunna tillhandahålla Webbplatsen och dess funktioner till dig (s.k. absolut nödvändiga cookies)
Vad är Cookies?
En Cookie är en textfil som skickas från Webbplatsen och lagras på din dator, mobiltelefon eller annan enhet som används för att besöka Webbplatsen.
Cookies hjälper oss t.ex. att känna igen den enhet du använder till nästa gång du besöker Webbplatsen, tillhandahålla vissa nödvändiga funktioner och att dokumentera användarbeteenden på Webbplatsen.
Hur länge lagras Cookien?
Det finns två olika typer av Cookies; Sessioncookies och permanenta cookies.
- Sessioncookies raderas från din enhet när du stänger ner din webbläsare (t.ex. Internet explorer, Safari eller Google Chrome).
- Permanenta cookies finns kvar på din enhet efter att du har stängt webbläsaren. Den varar så länge som det är angett i Cookien eller tills du själv tar bort den.
HP-Portalen användning av Cookies
Vi använder följande typer av Cookies:
- Funktion: Cookien hjälper oss att komma ihåg dina val (t.ex. användarnamn, språk osv.) och kan berätta för oss hur du har integrerat med Webbplatsen för att göra tjänsten mer personlig.
- Prestanda: Cookien analyserar hur besökare använder Webbplatsen och övervakar Webbplatsens prestanda. Detta hjälper oss att identifiera och åtgärda eventuella problem. Vi kan t.ex. använda prestandacookies för att hålla reda på vilka sidor som är mest populära eller hur lång tid det tar för en sida att ladda.
- Säkerhet: Cookien syftar till öka säkerheten genom att hjälpa oss att förebygga, upptäcka och hantera skadliga aktiviteter på Webbplatsen.
Andra spårningstekniker
Dessa hjälper oss att förstå hur du använder Webbplatsen. Spårningsteknikerna kan t.ex. vara en liten, transparent bild som är inbäddad i en webbsida eller ett e-postmeddelande och fångar upp data som din IP-adress, när du tittade på sidan eller e-postmeddelandet, vilken enhet du använde och var du var.
Förstapartscookies
Ställs in av Webbplatsen på din enhet och kan därför endast läsas utav dig
Tredjepartscookies
Cookien ställs in av en annan part än oss när du besöker Webbplatsen.
HP-Portalen använder endast pålitliga tredje parter. Tredjepartscookies används t.ex. för att förstå våra användares behov och för att få information om hur effektiv vår marknadsföring är. Tredjepartscookies kan i vissa fall användas på andra webbplatser än Webbplatsen. Information som samlas in av dessa tredje parter kan inte identifiera ditt namn, kontaktuppgifter eller andra personuppgifter om du inte väljer att tillhandahålla dessa. Vi har ingen möjlighet att ge detaljerad information om dessa och hänvisar vi därför till deras respektive policys.
Vi använder dessa tjänsteleverantörer:
Leverantör: Google Analytics
Vad gör den? Google Analytics tillåter oss att se information om aktiviteterna för besökare på vår webbplats och användare av vår tjänst, inklusive sidvisningar, källa och tidpunkt. Informationen är anonymiserad och visas som siffror, vilket betyder att den inte kan spåras tillbaka till individer. Detta hjälper till att skydda din integritet. Detta hjälper oss om användarnas behov så att vi kan förbättra vår produkt.
Mer info: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/cookie-usage
Hantera cookies
När du besöker Webbplatsen för första gången ber vi dig att samtycka till användningen av icke-nödvändiga cookies. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke. Om du inte längre vill lagra de Cookies du har samtyckt till kan du använda dina webbläsarinställningar för att godkänna, neka och ta bort Cookies (finns vanligtvis under "Hjälp", "Verktyg" eller "Redigera"). Notera att du kanske inte kan använda alla funktioner på Webbplatsen om du väljer att neka Cookies.
Ändringar i den här policyn
Vi reserverar oss rätten att göra ändringar i denna Policy. I de fall ändringen påverkar våra skyldigheter eller dina rättigheter, kommer vi att informera om ändringarna i förväg så att du ges möjlighet att ta ställning till den uppdaterade policyn.
Kontakt
Hör av dig till oss om du har frågor om Cookies: hpportalen@gmail.com
Integritetspolicy
Insamling av information
Vi samlar in information när du registrerar dig på vår sida, loggar in på ditt konto, gör ett köp, deltar i en undersökning och/eller när du loggar ut. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn, e-postadress, och telefonnummer.
Användning av information
All information vi samlar från dig kan användas för att skräddarsy din upplevelse och uppfylla dina individuella behov, förbättra vår webbplats, förbättra kundservice och ditt behov av kundsupport, kontakta dig via e-post, administrera en tävling, kampanj eller undersökning.
Sekretess på nätet
Vi är de enda ägarna till den information som samlas in på denna webbplats. Din personligt identifierbara information kommer inte att säljas, bytas, överföras eller ges till något annat företag av någon anledning, utan ditt samtycke, annat än i syfte att uppfylla en begärd tjänst eller transaktion.
Skydd av information
Vi vidtar en rad säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Vi använder toppmoderna krypteringstekniker för att skydda känslig information som överförs över internet. Endast medarbetare som behöver utföra ett specifikt jobb (till exempel fakturering eller kundservice) får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.